Köpvillkor

1. Flexibel returpolicy och Trygghet i ditt köp
När du handlar varor eller tjänster online har du en ångerfrist på två veckor (14 dagar). www.prodisc.se följer bestämmelserna i Konsumentköplagen och E-handelslagen, vilka du kan läsa på konsumentverkets webbplats.

2. Returkrav och Villkor
Vid retur måste varorna vara i obrukat skick, fullständiga och rena samt förpackade i oskadad originalförpackning om sådan medföljer. För golfdiskar gäller det självklart att de inte har använts.

Returer godkänns endast mot uppvisande av kvitto eller orderbekräftelse.

Vid utnyttjande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. Vi kommer att återbetala kostnaden för varan och eventuell ursprunglig fraktkostnad från oss till dig.

3. Hantering av Reklamationer
Vänligen kontakta oss så snart som möjligt om du upptäcker något fel med din vara. Vi behöver en tydlig bild som visar felet för att kunna hantera din reklamation. Varje reklamation behandlas individuellt och vi återkommer till dig så fort vi har gjort en bedömning. Vänligen spara ditt kvitto tills reklamationen är löst. Vid godkänd reklamation täcker vi självklart fraktkostnader, returfrakt och andra kostnader relaterade till den reklamerade varan.

Angående discar:
Vänligen reklamera disken om den har synliga fel såsom repor, hack, avvikande form eller ojämn finish, eller om trycket är felaktigt eller av dålig kvalitet. Vi kan inte godkänna reklamationer baserade på kastprov där kunden är missnöjd med diskens flygegenskaper eller anser att stabiliteten inte motsvarar tillverkarens angivna siffror eller deras förväntningar.

 

4. Variationer i Färg och Vikt för Discar
Hos Prodisc.se är vår butik utformad för att endast erbjuda färg- och viktkombinationer som finns tillgängliga i vårt lager. Du kommer alltså att få den vikt och färg du har beställt!

Dock kan lagerfel ibland uppstå. Därför förbehåller vi oss rätten att:

1) Skicka diskar med en maximal viktskillnad på 3 gram.
2) Skicka diskar i en annan nyans eller färg inom samma färgfamilj, till exempel en rosa-röd istället för ren röd. (Färgfamiljer inkluderar röd, orange, gul, blå osv.)

"Färgning"/"Batik" eller "Fly Dye" innebär att discen har ett flerfärgat mönster. Dessa kan variera i mönster och färgkombinationer, och den bild som visas representerar bara ett exempel. Vanliga mönster inkluderar splash, swirl eller ränder. Således kan färg- och mönsterkombinationen vara annorlunda än den som visas på produktsidan.

"Transition/Swirly" innebär att disken kan ha nästan vilken färg som helst. Dessa färgkombinationer uppstår när tillverkaren byter färg under tillverkningsprocessen. Ibland kan det resultera i en marmorerad eller swirlad struktur mellan färger och nyanser.

5. Flygegenskaper (Speed / Glide / Turn / Fade)
De flesta tillverkare beskriver discens flygegenskaper med hjälp av "flight ratings". Detta är dock inte en exakt vetenskap då små skillnader i form mellan olika pressningar kan påverka flygegenskaperna. Flight ratings kan också variera mellan olika tillverkare.

Vi förbehåller oss rätten att skicka diskar med högst en felaktig siffra i flight ratings. Detta beror på att tillverkarna ibland ändrar sina betyg eller har olika betyg inom samma typ av disc.

6. Köpinformation & Avtal
När du genomför en beställning ingår ett köpavtal när du bekräftar din order i kassan. En automatisk orderbekräftelse skickas till din registrerade e-postadress. Beställda produkter förblir vår egendom tills de är fullt betalda. Din order skickas från vårt centrallager i Skeberga utanför Uppsala. Ändringar eller tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas. Vid eventuella fel på din order är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst omedelbart för eventuella ändringar.

Vid uppenbara felaktigheter förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du rätt att avboka din order.

Leverans av ny order kan nekas på grund av obetalda fakturor, bristande kreditvärdighet eller tidigare obetalda ordrar. Eventuella kundinbetalningar avseende ännu icke levererade ordrar kan komma att kvittas mot tidigare obetalda ordrar om dessa ej betalas.

Observera att en genomförd order inte utgör ett bindande avtal (till exempel genom att kunden har fått en orderbekräftelse via e-post eller att köpesumman har debiterats från kundens konto). Ett bindande avtal träffas när vi skickar ut ordern. En bekräftelsemejl skickas också när ordern har skickats.

Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning om varan är slutsåld, om maxantal per kund har överskridits eller vid systemfel/tekniska fel. Vi ingår endast avtal med myndiga personer, alternativt omyndiga personer med målsmans medgivande samt med juridiska personer.

7. Prissättning, Rabatter och Betalningsalternativ
Priser: Beroende på din plats visas priserna antingen med eller utan moms. För kunder i Sverige, Norge och inom EU visas priserna inklusive moms. Eventuella fraktavgifter och postförskottsavgifter kan tillkomma, och dessa specificeras vid kassan. Priset kan endast ändras efter bekräftad beställning om det beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom krig eller naturkatastrofer, eller om det finns uppenbara fel i prissättningen på grund av systembuggar eller felaktig publicering.

Rabatter: Villkoren för varje rabatt gäller separat. Rabatter kan justeras i efterhand om det har uppstått felaktiga avdrag på grund av systembuggar eller felaktig publicering.

8. Leveransinformation
Leveranstiden beror på vilket fraktsätt du väljer i kassan. Vanligtvis tar det 1-3 dagar att leverera. Vi förbehåller oss rätten till längre leveranstider på grund av felaktig distribution, problem med fraktbolag eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Vi kan inte kompensera för förseningar i leveranser eller försvunna paket.

Vid eventuell retur ansvarar du som kund för transportrisken.

För paket som inte hämtas ut debiteras kostnader för returfrakt. Observera att fri frakt inte gäller i detta fall. Därför är det viktigt att hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från att ditt paket anländer till postombudet.

9. Felaktig leverans och transportskadorOm du märker att din beställning har expedierats felaktigt, vänligen kontakta oss så löser vi det genom att snarast leverera rätt produkt utan extra kostnad.

Vid fraktskador vid leveransen, vänligen kontakta vår kundtjänst omedelbart. För att vi ska kunna reklamera skadan hos speditören, behöver du anmäla det inom 1-3 dagar från leveransdatumet. Det är viktigt att du informerar oss om skadan inom denna tidsram så att vi kan säkerställa en korrekt hantering. Vi kommer att ersätta den skadade produkten kostnadsfritt så att du får en felfri vara. Om skadan syns på det yttre emballaget vid mottagandet av paketet är det viktigt att du noterar detta. För att reklamationen ska kunna hanteras korrekt av speditören, vänligen spara emballaget, adresslappen och eventuell pall som följde med den skadade försändelsen.

10. Dataskydd och personuppgifter enligt GDPR
Den nya EU-förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 25 maj och ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PuL). Denna förordning skärper kraven på oss som företag när det gäller hanteringen av dina personuppgifter.

Vi har uppdaterat och förbättrat vår dataskyddspolicy i enlighet med GDPR. När du handlar hos oss lämnar du personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer och ibland även personnummer. Denna information behövs för att vi ska kunna leverera varan till dig och för att hantera garantier eller returer. Personnummer kan krävas vid vissa betalningsmetoder, till exempel när fakturabetalning väljs.

 

11. Kundkontakt och ytterligare information
Vi välkomnar både beröm och klagomål genom vår Kundservice. Vid eventuella tvister strävar vi alltid efter att finna den bästa möjliga lösningen för alla parter. Om en tvist skulle uppstå och den tas upp hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), följer vi alltid de rekommendationer som ges av ARN. Vi följer noga Konsumentköplagen (KKL) och Distanshandelslagen (DHL), vilka är lagar som återförsäljare måste följa. Våra köpvillkor kompletterar och följer dessa lagar för att säkerställa en rättvis och trygg handelsmiljö för våra kunder.